S příští změnou předpisů pro přepravu nebezpečných věcí dojde také k dalším změnám pro přepravu lithiových baterií. U lithiových baterií v přístrojích, předmětech a vozidlech se plánují také změny v balení, označování a také u přepravních dokladů.
V prosinci 2022 experti komise EHK OSN schválili změny pro pozemní dopravu (RID/ADR/ADN), které by se měly implementovat v ADR/RID/ADN od roku 2025. To znamená, že většina inovací pro rok 2025 a 2026 je již známa, a to i změny, které se týkají lithiových baterií. Týkají se změn pro předsériové prototypy a malé výrobní série maximálně do 100 lithiových článků nebo baterií. Pouze položky, které nejsou jinak specifikovány (jinde nejmenované – j.n.) UN čísel 3537, 3538, 3540, 3541, 3546, 3547 a 3548 mohou obsahovat netestované lithiové články/baterie.
Pro tyto předměty bude platit (novelizované) zvláštní ustanovení 310, nový odstavec 5 pokynu pro balení P 006 a nový odstavec 4 pokynu pro balení pro velké obaly LP 03.
Předměty obsahující nebezpečné věci v UN číslech 3539, 3542, 3543, 3544 a 3545 nesmí (již) obsahovat netestované lithiové články/baterie. (Viz pododdíl 2.1.5.2 ADR/RID/ADN; pododdíl 2.0.6.2 IMDG-Code a oddíl 3.12.2 IATA-DGR).
Nové návrhy na změnu ADN / ADR / RID
- doručovací služby na základě online objednávek i ve vztahu obalům pro doručení ke konečnému spotřebiteli,
- přepracování definice LPG,
- přepravy nebezpečných věcí jako odpad soukromými osobami.
- v klasifikaci třídy 9 dochází k nové klasifikaci natrium-iontových baterií;
- rozšiřují se látky, které jsou škodlivé pro vodní životní prostředí;
- ve třídě 9 se zavádějí nová čísla OSN, jako např. 3556 vozidlo s pohonem na lithium-iontové baterie až 3560 tetramethyl-amonium hydrid, vodný roztok;
- tabulka A obsahuje velké množství menších, či větších změn;
- nová zvláštní ustanovení ve sloupci 6 – ZU 28, 400-408; 678 (odpad obsahující volný azbest);
- jako obvykle pokyn pro balení plynů P 200 byl změněn (nový diagram podle normy EN ISO 11114-1:2020+A1:(2023); přibyly nové pokyny pro balení P 303, 912;
- ruší se identifikační čísla nebezpečnosti 78 a 87;
- nové je ustanovení v kapitole 1.6 pro IBC, tlakové nádoby třídy 2, cisternové vozy a kontejnery, když bylo rozhodnuto, že přechodné ustanovení pro oranžové tabulky v pododdíle 1.6.1.8 přestane platit 31. prosince 2026
- v kapitole 6.2, podle níž se konstruují, zkoušejí a vyrábějí tlakové nádoby, rozprašovače a palivové články obsahující hořlavý plyn jsou zapracovány nové normy jako např. ISO 11119-1:2020, ISO 23826:2021, či ISO 18119:2018+Amd. 1:2021.
Mezi návrhy, které by měly platit, jako nové změny od roku 2025 bylo společným zasedáním např. schváleno osvobození od povinnosti ustanovit bezpečnostního poradce, úprava pododdílu 1.8.3.2 b).
Na základě jednoho z návrhů má dále dojít k diskusi, která by měla vést ke sjednocení definice „uzavřené vozidlo/krytý vůz/uzavřený kontejner“; v tabulce 1.1.3.6.3 v přepravní kategorii „0“ dochází ke změnám, které vyplývají z nových UN čísel; na základě závěru pracovní skupiny by měla být umožněna přeprava pod UN 3257 - roztavený hliník – ve speciálních k tomu určených vozech; přepravy vnitřních obalů obsahujících kapalné odpady ve složených obalech k likvidaci atd.
V plénu pak budou projednávána další témata, jako: cisterny a nové/novelizované normy; výklad nejasných ustanovení ADN/ADR/RID; zprávy o činnosti informačních pracovních skupin od posledního zasedání; nehody a rizika vyplývající z přepravy nebezpečných věcí.
Na závěr by měl být zpracován návod na to, jak uplatňovat použití technik elektronického zpracování/výměny dat (EDP+EDI), který by měl mít stejnou hodnotu jako papírové doklady.
Metodické doporučení - specifikace požadavků na speciálně vybavená vozidla a kontejnery podle oddílu 7.3.3, zvláštní ustanovení VC3, pro přepravu zahřátých kapalných a tuhých látek UN 3257 a UN 3258 ADR
Příloha:
Metodické doporučení pro přepravu zahřátých látek ve volně loženém stavu podle VC3
Koncem roku 2021 zasedala na Ministerstvu dopravy pracovní skupina ADR, která projednala možnost rozšíření původního stanoviska ze dne 10.4.2008 pod č.j.: 28/2008-110-SDNA/13 o přepravu prázdných nevyčištěných obalů se zbytky látek ohrožujících životní prostředí a prázdných nevyčištěných vozidel/kontejnerů/kontejnerů pro volně ložené látky se zbytky látek ohrožujících životní prostředí. Aktualizované odborné stanovisko ve vztahu k průjezdu oblastí vymezených dopravní značkou B19 je ke stažení na níže uvedeném odkazu.
Příloha: Závěr z jednání expertní skupiny pro problematiku zákazové dopravní značky B19
Ucpávka kanalizační vpustě v Německu
Někteří řidiči se v Německu setkávají s pokutou za nedostatečnou velikost ucpávek kanalizačních vpustí.
Řidiči, kteří přepravují nebezpečný náklad, jistě ví, že musí mít ve vozidle speciální výbavu. Výbava se dělí na výbavu dopravní jednotky, výbavu řidiče a na dodatečnou výbavu. Součástí dodatečné výbavy je i ucpávka kanalizačních vpustí, která se předepisuje pro tuhé a kapalné látky s čísly bezpečnostních značek 3, 4,1, 4,3, 8 a 9.
Rozměr kanalizační vpusti není nikde stanoven. Mnoho řidičů vozí ve svých vozidlech ucpávky kanalizačních vpustí různých materiálů a různých rozměrů a neměli s tím při kontrole doposud žádný problém. Až do letošního roku. Letos se v Německu již opakovaně setkáváme s názorem některých kontrolních orgánů, že kanalizační ucpávka menší než 80 x 80 cm je nedostačující, protože kanalizační vpusti v Německu mohou být i větší, a tím ucpávka s rozměrem menším než 80 x 80 cm neplní svoji funkci.
Zdroj: Bc. Kateřina Březová; www.ekologiekatka.cz