Váš účet: Přihlásit | Registrovat
V košíku máte zboží za 0 Kč

Připravovaná novela emisní vyhlášky č. 415/2012 Sb. k zákonu o ochraně ovzduší

Velmi očekávaná novela vyhlášky o přípustné úrovni znečišťování je na světe, resp. v připomínkovém řízení. Mimořádně důležitý předpis, upravující parametry zákona v kontextu – provozních parametrů, kontinuálního měření emisí a další.

27. březen 2025

OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky

Seminář: Novela zákona o ovzduší a novela emisní vyhlášky 415/2015 Sb. Významné změny s okamžitým dopadem do praxe. Povinnosti provozovatelů, kategorizace zdrojů, sčítání kapacit, měření emisí, povolovací agenda, provozní řády... Včetně roční aplikace PPE/ILNO.

Úplné znění

Nepřetržité sledování a zaznamenávání provozního parametru (§ 6 a vyhlášky)

Nový paragraf vymezující provozní parametr s odkazem na přílohu č. 19 vyhlášky.

Nepřetržité sledování a zaznamenávání provozního parametru se stanoví v povolení provozu u vybraných stacionárních zdrojů (např. spalovací stacionární zdroje, odmašťování, přestříkávání vozidel, lakovny, sušení čistírenských kalů a řady dalších), které jsou současně vybaveny technologií ke snížení emisí (viz tabulka).

Technologie a opatření ke snižování emisí

Znečišťující látka

Provozní parametr

Tkaninové a textilní filtry

TZL

Tlaková ztráta

Keramické filtry

TZL

Tlaková ztráta

Elektrostatický odlučovač

TZL

Napětí na elektrodách a protékající elektrický proud každé sekce.

Pro posouzení provozní schopnosti je nutné sledovat oba parametry současně u každé sekce elektrostatického odlučovače.

Absorpce (Mokrá pračka)

TZL

Výška hladiny nebo nátok pracího média

VOC

Teplota nebo výška hladiny

Hladinový odlučovač

TZL

Výška hladiny nebo nátok vody

SNCR

NOx

Teplota odpadního plynu a spotřeba činidla za časovou jednotku (g/min, kg/hod apod.)

SCR

NOx

Teplota odpadního plynu a spotřeba činidla za časovou jednotku (g/min, kg/hod apod.)

Tepelná, katalytická oxidace

TOC/VOC

Teplota oxidace, střední doba zdržení včetně způsobu jejího stanovení

Biofiltr

TOC/VOC

Teplota nebo tlaková ztráta

Adsorpce (Aktivní uhlí, zeolity)

TOC/VOC

Hmotnost

Ionizace (UV, plazma, ozonizace atd.)

TOC/VOC

Elektrický proud nebo napětí nebo spotřeba elektrické energie

Nastavení stechiometrie (u zdrojů kódu 1.2 a 1.3)

NOx, CO, TZL

λ/koncentrace O2

 

Kontinuální měření emisí (§ 7 a 8)

Krajský úřad má možnost uložit kontinuální měření emisí v povolení provozu. V provolení provozu se dále stanoví specifický emisní limit, rozsah zjišťovaných stavových a vztažných veličin a informaci o provozním stavu stacionárního zdroje, objemový tok odpadního plynu. Celkem 4 povinnosti v rámci kontinuálního měření emisí - sledování a zaznamenávání hmotnostní koncentrace znečišťující látky, hodnot vztažných a stavových veličin, informace o provozním stavu stacionárního zdroje, hodnot objemového toku odpadního plynu.

Dále platí nová povinnost provozovatele neprodleně ohlašovat každý půlhodinový výsledek kontinuálního měření emisí a informaci o provozním stavu stacionárního zdroje do informačního systému kvality ovzduší v datovém standardu. Předmětem ohlášení jsou - validované průměrné půlhodinové výsledky hmotnostních koncentrací znečišťujících látek, průměrné půlhodinové hodnoty stavových a vztažných veličin, objemový tok odpadního plynu a informace o provozním stavu stacionárního zdroje, zejména najíždění, běžný provoz, odstavování a porucha.

Zjišťování úrovně znečišťování výpočtem (§ 12)

Drobná úprava reagující na doplnění možnosti výpočtu též prostřednictvím součinu hmotnostního toku jednorázovým měřením emisím a provozní doby stacionárního zdroje v roce, v případech, kdy je takto upraveno v povolení provozu. Doplňují se taktéž jiné způsoby výpočtu – relevantní pro specifické stacionární zdroje např. 7.7.

Kontroly spalovacích stacionárních zdrojů (§27a, 27b)

Navýšení částek referenčního finančního limitu o kumulovanou inflaci – kontroly technického stavu a provozu spalovacích zdrojů na pevná paliva (10 – 300 kW) na 2 222 Kč bez DPH bez řídící jednotky a 2 590 Kč bez DPH s řídící jednotkou.

Rozsah kontroly technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje je předmětem přílohy č. 23 vyhlášky.

Minimální vzdálenosti (§27d)

Mezi stacionárním zdrojem a stanovenými plochami v územním plány jsou uvedeny min. vzdálenosti (předmětem přílohy č. 20). Tyto vzdálenosti se použití v rámci vymezení zastavitelných ploch v územním plánu a umisťování nových stacionárních zdrojů.

Kód stacionárního zdroje podle přílohy č. 2a k zákonu

Název stacionárního zdroje podle přílohy č. 2a k zákonu

Hodnota minimální vzdálenosti v m

2.2.

Skládky, které přijímají 10 t odpadu denně a více nebo mají celkovou projektovanou kapacitu 25 000 t a více; nezahrnuje skládky železného a ocelového šrotu

500

2.3.

Kompostárny, včetně komunitních kompostáren, nebo zařízení na biologickou úpravu odpadů o celkové projektované kapacitě 10 t a více na jednu zakládku nebo 150 t a více zpracovaného odpadu ročně

200

2.6.

Čistírny odpadních vod, deemulgační a neutralizační stanice, které jsou primárně určeny k čištění vod nebo zpracování odpadů v celkovém množství 50 m3 odpadních vod nebo odpadů za den a více

200

2.7.

Čistírny odpadních vod s celkovou projektovanou kapacitou pro 10 000 a více ekvivalentních obyvatel

200

2.8.

Sušení čistírenských kalů, sušení znečištěného skla nebo opalování znečištěných kovů nebo znečištěného skla

100

3.6.

Rafinace minerálních nebo pyrolýzních olejů, rafinace plynů, zplyňování nebo pyrolýza uhlí, biomasy, odpadů nebo jiných organických látek (nespadají-li tyto procesy pod kód 2.1.)

500

4.6.1.

Slévárny železných kovů; pouze jádrovny a formovny

200

5.11.

Kamenolomy, povrchové doly paliv nebo jiných nerostných surovin, zpracování kamene, paliv nebo jiných nerostných surovin (především těžba, vrtání, odstřel, bagrování, třídění, drcení a doprava), výroba nebo zpracování umělého kamene, ušlechtilá kamenická výroba, výroba stavebních hmot nebo betonu nebo recyklační linky stavebních hmot, o celkové projektované kapacitě 25 m3 za den a více

200

5.14.

Obalovny živičných směsí, mísírny živic, recyklace živičných povrchů anebo zpracování nebo nakládání s živicemi s výjimkou konečného nanášení na vozovku

300

6.5.

Výroba nebo zpracování syntetických polymerů nebo kompozitů, s výjimkou výroby syntetických polymerů a kompozitů uvedených pod jiným kódem, o celkové projektované kapacitě 100 t za rok a více nebo s celkovou projektovanou spotřebou organických rozpouštědel 0,6 t za rok a více; pouze zdroje, v nichž vznikají emise styrenu

200

6. 8.

Zpracování dehtu

200

7.1.

Jatka o celkové projektované kapacitě porážky 50 t denně a více

150

7.2.

Zařízení na úpravu nebo zpracování za účelem výroby potravin, krmiv nebo osiva z převážně rostlinných surovin o celkové projektované kapacitě 50 t hotových výrobků denně a více

200

7.3.

Zařízení na úpravu nebo zpracování za účelem výroby potravin nebo krmiv z převážně živočišných surovin (s výjimkou mléka) o celkové projektované kapacitě 25 t hotových výrobků denně a více

300

7.6.

Udírny s celkovou projektovanou kapacitou na zpracování 1 t výrobků denně a více

100

7.16.

Veterinární asanační zařízení

500

7.18.

Výroba lihu, včetně biolihu, o celkové projektované kapacitě 10 000 hl bezvodého lihu za rok a více

200

8.

Chovy hospodářských zvířat s celkovou projektovanou roční emisí amoniaku 5 t a více

300

9.8.

Aplikace nátěrových hmot, včetně kataforetického nanášení, nespadají-li pod činnosti uvedené pod kódy 9.9. až 9.14., s celkovou projektovanou spotřebou organických rozpouštědel 0,6 t za rok a více

100

9.19.

Výroba kompozitů za použití kapalných nenasycených polyesterových pryskyřic s obsahem styrenu s celkovou projektovanou spotřebou těkavých organických látek 0,6 t za rok a více

200

9.23.

Zpracování kaučuku nebo výroba pryže s celkovou projektovanou spotřebou organických rozpouštědel 5 t za rok a více, nebo o zpracovatelské kapacitě 50 t za rok a více

100

9.24.

Extrakce nebo rafinace rostlinných olejů nebo živočišných tuků

250

 

Na straně stacionárních zdrojů byla jako referenční hranice stanovena hrana stavebního objektu z toho důvodu, že naprostá většina stacionárních zdrojů se z pohledu zápachu chová jako plošný zdroj, a to kvůli fugitivním emisím.

Specifické emisí limity spalovací stacionární zdroje 0,3 MW a vyšší (část II přílohy č. 2 vyhlášky)

Vložen nový text na základě nejasností ve výkladu pojmu teplovzdušný spalovací stacionární zdroj.

Technické podmínky a specifické emisní limity  zdrojů, ve kterých dochází k používání organických rozpouštědel (Část I, příloha 5 vyhlášky)

U technických podmínek provozu v případě emisí těkavých organických látek karcinogenní, mutagenní a toxické pro reprodukci, halogenované těkavé organické látky se doplňuje povinnost tyto zachycovat a odvádět tyto definovaným výduchem/komínem, nebo mít svedeny do zařízení pro omezování emisí, a to do té míry, do jaké je to technicky a ekonomicky proveditelné, přičemž nesmí být překročeny specifické emisní limity.

U zdroje 4.4 – přestříkávání vozidel se upravuje specifický emisní limit prahové hodnoty pro celkovou projektovanou spotřebu organických rozpouštědel na 5 t/rok.

U zdroje 4.4 – nanášení práškových plastů se navyšuje limit prahové hodnoty celkové projektované spotřeby práškových plastů, od které se uplatňuje emisní limit TOC, na 10 [t/rok].

Podmínky provozu pro ostatní stacionární zdroje (příloha č. 8 vyhlášky)

Tato obsahuje velké množství změn především v následujících oblastech:

  •  úprava nové technické podmínky provozu ke skládkám,
  • upřesnění technických podmínek provozu pro čistírny odpadních vod,
  •  specifické emisní limity a technické podmínky provozu pro 3 nové kódy (sušení čistírenských kalů, elektroodpad, výroba lihu),
  • nové technické podmínky provozu pro koksovny,
  • nová technická podmínka provozu k výrobě bioplynu,
  • zobecnění technických podmínek provozu pro výrobu oceli (manipulace),
  •  doplnění technických podmínek provozu pro slévárny železných kovů,
  • nové technické podmínky provozu pro obalovny,
  •  rozšíření technických podmínek provozu u kódu 6.5 plasty a doplnění nového specifického emisního limitu pro TZL,
  • nové znění kódu 7.7. (dřevo), zahrnutí sušení pilin a zpřísnění specifických emisních limitů pro TZL u broušení,
  • změny ve znění kódů na základě změn provedeny novelou zákona (většinou „nebo“ místo „a“),
  • technické podmínky provozu pro manipulace se sypkými materiály.

U zdroje Broušení kovů a plastů s celkovým elektrickým příkonem vyšším než 100 kW (kód 4.13. dle přílohy č. 2 zákona) byly aktualizovány limity pro TZL (z 50 mg/m3 na 10 mg/m3), aby nové provozy počítali s aplikací regulace. U většiny technik dají aplikovat opatření, kdy jemný prach z těchto činností a technologií lze zachycovat ve tkaninových filtrech, kde jsou zcela běžně dosahovány výstupní koncentrace pod 10 mg/m3.

U zdroje Výroba nebo zpracování syntetických polymerů a kompozitů (kód 6.5. dle přílohy č. 2 zákona) nově stanoven limit pro TZL (20 mg/m3), který platí pro mechanické zpracování odpadů. A dále byla rozšířena technická podmínka provozu v kontextu emitujících znečišťujících látek obtěžující zápachem - primární opatření, jako je dodržování doporučené teploty u tepelného zpracování plastů pod bodem termického rozkladu dle bezpečnostních nebo katalogových listů (podle pokynů výrobce nebo dodavatele), přičemž teplota zpracování surovin je automaticky sledována a překročení doporučené teploty je signalizováno zvukovou či světelnou signalizací.

U zdroje Zpracování dřeva, včetně truhlářské výroby a výroby dřevních štěpek a pelet, vyjma výroby uvedené pod kódem 7.8., o celkové projektované spotřebě materiálu 150 m3 a více za rok (kód 7.7. dle přílohy č. 2 zákona) zpřísněn limit pro broušení u TZL z původních 10 mg/m3 na nových 5 mg/m3. Jedná se o návrh na základě námětu od ČIŽP. Technické podmínky provozu se rozšířily o piliny v kontextu teploty při sušení a jejich omezování z důvodu doutnání.

U zdroje Manipulace se sypkými materiály včetně jejich skladování na otevřených plochách jinde neuvedené s celkovou projektovanou plochou deponií 3000 m2 a více s výjimkou stavenišť (kód 12.1. dle přílohy č. 2 zákona). Jedná se o nový bod a cílem tohoto bodu je stanovení podmínek, které zakládají povinnosti a organizaci činností, protože při jejich neplnění mohou být emisně významné a mohou významně přispět ke snížení emisi z abraze a úletu a manipulace. K technickým podmínkám provozu patří např.: instalovat čistící zařízení plochy deponie mokrou cestou a zavést postupy čištění po zpevněném výjezdu z deponie, minimalizaci spádové výšky při nakládce a vykládce.

Obecné emisní limity (příloha č. 9 vyhlášky)

Komplexní nové (zpravidla přísnější) obecné emisní limity:

Název znečišťující látky

Hmotnostní tok

[g/h]

Hmotnostní koncentrace [mg/m3]

tuhé znečišťující látky

 >1250

 100

oxidy síry vyjádřené jako oxid siřičitý

>2750

1700

oxidy dusíku vyjádřené jako oxid dusičitý

>2500

500

oxid uhelnatý

>5000

500

organické látky vyjádřené jako celkový organický uhlík (TOC)

>500

150

amoniak a soli amonné vyjádřené jako amoniak

>500

50

sulfan

>50

10

sirouhlík

>100

20

chlor a jeho plynné anorganické sloučeniny vyjádřené jako HCl

>200

50

fluor a jeho plynné anorganické sloučeniny vyjádřené jako HF

>50

10

 

Náležitosti provozní evidence (příloha č. 10 vyhlášky)

Nové znění provozní evidence! Nový požadavek v bodě 1.1. (identifikace provozovatele) představuje nutný údaj pro vymezení minimálních vzdáleností podle §12a zákona. Tento prvek bude taktéž zaveden v CRŽP, resp. ISPOP. V bodě 1.2 (údaje o stacionárním zdroji) upřesnění požadavku na zaznamenávání provozních hodin – denní četnost vedení záznamů.

Náležitosti souhrnné provozní evidence (příloha č. 11 vyhlášky)

Komplexní změny souvisí s nahrazením celé uvedené přílohy. Úprava nového bodu obecných pokynů k identifikaci provozovny cílí na přemístitelné zdroje (mobilní drtiče a recyklační linky), které nemají stabilní provozovnu a mohou být provozovány na různých místech v rámci kraje. Dále nový bod obecných pokynů k identifikaci provozovny stanoví povinnost zadat informaci o provádění jednorázového měření emisí (např. formou zaškrtnutí ANO/NE) pro stacionární zdroje ohlašující zjednodušeně. Dále byl přidán nový bod 3. (Údaje o stacionárních zdrojích) týkající se identifikace stacionárního zdroje, na který se vztahují minimální vzdálenosti podle §12a novely zákona. Rozšíření položek 6 a 8 v tabulce 1.3. o elektrickou energii, resp. o spotřebu elektrické energie, umožní zpřesnění charakteru vypouštěných emisí a bude využitelné i v koncepčních dokumentech. Od 1.1. 2026 budou dle novelizovaného znění zákona o ochraně ovzduší výsledky jednorázového měření emisí ohlašovány do ISPOP přímo autorizovanou osobou, část 1.5. se proto od 1. ledna 2026 mění tak, že se výslovně stanoví, že se nepoužije na zdroje provádějící jednorázové měření emisí. Platí nicméně, jak stanoví přechodné ustanovení, že údaje za rok 2025 budou do 31. března 2026 ohlášeny podle úpravy platné v roce 2025, tedy v roce, za který se data ohlašují.

Náležitosti provozního řádu (příloha č. 12 vyhlášky)

Dochází k uvedení textace bodu 11 (definice technických závad, poruch, havárií) do souladu s příslušnými ustanoveními v § 17 zákona (zejména tak, aby se používaly stejné pojmy). Dále byl doplněn text do bodu č. 7, který by měl obsahovat technické podrobnosti sledování a záznamu provozního parametru. V úvodní části (bod 1) náležitostí je zahrnuta i GPS lokalizace u stacionárních zdrojů, pro které jsou stanoveny minimální vzdálenosti.

Obsahové náležitosti odborného posudku (příloha č. 13 vyhlášky)

Řada změn, relevantní pro zpracovatele (odborné osoby).

Náležitosti dokumentů o jednorázovém měření emisí (příloha č. 14 vyhlášky)

Povinnost on-line ohlašování termínu provedení jednorázového měření emisí jsou stanoveny náležitosti ohlášení termínu provedení/změny/zrušení jednorázového měření emisí, které obsahují identifikační znaky provozovatele i stacionárního zdroje, které jsou nezbytnou součástí protokolu o jednorázovém měření emisí. Změny a zrušení ohlášeného termínu provedení jednorázového měření emisí budou provedeny téže formulářem s vyznačením (zaškrtávací pole), zda se jedná o změnu nebo zrušení termínu provedení jednorázového měření emisí. V případě výpadku ISPOP, který bude ověřitelný na stránkách CENIA, lze zrušení jednorázového měření provést zasláním datové zprávy přímo inspekci.

Obsahové náležitosti odborného posudku (příloha č. 15 vyhlášky)

Řada změn, relevantní pro zpracovatele (odborné osoby).

Ing. Lukáš Žaludek
ENVI GROUP s.r.o.

Výklad povinností zaměřený na podnikovou praxi se dozvíte i na odborných kurzech věnovaných aplikované podnikové ekologii:

  • Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025

  • OVZDUŠÍ: novela zákona a emisní vyhlášky

  • Podnikový ekolog (2-denní kurz)

    Dvoudenní intenzivní kurz pro funkci podnikový ekolog s praktickým návodem na zjištění povinností. Kompletní vzorová dokumentace.

  • Změny legislativy životního prostředí

    Novinky v podnikové ekologie: Aktuální změny - novela vodního zákona, nová evidence odpadů. Chystané změny - zákon o ekologické újmě, zákon o ovzduší.

  • Odpadová legislativa pro běžnou praxi

  • Legislativa životního prostředí v kostce

    Přehled povinností firem vztahujících se na podnikovou praxi. Změny předpisů a jejich dopady, nejčastější nedostatky v praxi, připravované změny. Kompletní vzorová dokumentace a roční předplatné na servis o změnách legislativy.

  • Webinář - ESG a udržitelnost expertním pohledem

Autor: Ing. Lukáš Žaludek, ENVI GROUP

Byla pro vás informace důležitá?

Potřebujete být neustále v obraze? Získejte zdarma prémiový přístup a bonusy navíc. Buďte ceněnným odborníkem

Podniková ekologie

Semináře, kurzy, školení

další odborné akce

© 2015 Envi Group s.r.o., návrh a vývoj KETNET s.r.o., připojeno k síti TaNET. Veškerý obsah je majetkem Envi Group s.r.o. a jakékoliv jeho šíření a kopírování bez předchozího písemného souhlasu je zakázáno.