MŽP:
Ohlašovací povinnost přepravy nebezpečných odpadů na základě čl. II bodu 7 zákona č. 225/2015, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, lze aktuálně splnit dosavadním způsobem, tzn. v papírové podobě. Ode dne 1. ledna 2017 se přeprava nebezpečných odpadů bude ohlašovat dle § 40 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů, tedy elektronicky prostřednictvím příslušného modulu ISPOP. V současné době probíhá příprava elektronického systému ohlašování přepravy nebezpečných odpadů.
Ustanovení § 40 odst. 8 výše zmíněného zákona o odpadech stanovuje režim přerušení elektronického systému ohlašování. Tento režim lze povinnými osobami využít, i kdyby došlo k situaci, že elektronický systém nebude 1. ledna 2017 připraven k provozu. Pro povinné osoby tedy existuje zcela legitimní způsob, jak kontinuálně plnit své zákonné povinnosti při ohlašování přepravy nebezpečných odpadů.
Reakce Envigroup:
Tato informace je dosti podivná, protože ustanovení o přerušení ISPOP lze těžko aplikovat na situaci, kdy systém ISPOP funguje, jen chybí příslušný formulář.
Navíc text ustanovení § 40 odst. 8 pokračuje tím, že "po obnovení provozu ISPOP je příjemce do 3 pracovních dnů povinen doplnit údaje o přepravě nebezpečných odpadů v rozsahu ohlašovacího listu do ISPOP".
Což by znamenalo, že pokud se chybějící formulář pro ohlašování evidence přepravy NO objeví později, bude nutné, aby dosud uskutečněné přepravy zpětně do ISPOP zapsal příjemce.
Chápu, že se MŽP snaží situaci nějak vyřešit, ale nelze přeci použít jen část odstavce který se hodí.
Pro vyjasnění situace jsme 8.11. požádali MŽP prostřednictvím portálu EnviHELP o upřesní (dosud bez reakce).
Ohlašovaní přepravy po 1.1.2017
Od 1. 1. 2017 končí přechodné ustanovení zákona č. 185/2001 Sb. a vzniká dle § 40 povinnost elektronického ohlašování přepravy nebezpečných odpadů. Končí tak ohlašování přepravy v listinné podobě na obecní úřady s rozšířenou působností.
Protože však k 1. 1. 2017 nebude k plnění této povinnosti elektronický systém připraven, bude nutné postupovat podle § 40 odst. 8. zákona.
To znamená, že odesilatel nebo příjemce vyplní ohlašovací list v rozsahu uvedeném v příloze 26 vyhlášky č. 383/2001 Sb. a 2x jej vytiskne. Jeden potvrzený list si ponechá jako doklad o předání nebezpečného odpadu odesílatel a druhý se přiloží k zásilce. Po dokončení samotné přepravy si jej ponechá příjemce. Ohlašovací list se již nikam neposílat nebude (jen je otazkou, jak to bude se zpětným dopsáním do ISPOP, až bude někdy fungovat).
Elektronické ohlašování asi až od poloviny 2017
Podle dostupných informací se předpokládá, že OLPNO (ohlašovací list přepravy nebezpečných odpadů) bude mít vlastní modul podobně jako www.HNVO.cz.
Výběrové řízení vyhrála společnost Inisoft, modul by se měl programovat v prvním pololetí 2017. Najetí systému ohlašování se předpokládá od 1.7.2017 (možná o trochu dříve).
Lze očekávat, že k problematice ohlašování přepravy NO po 1.1.2017 vydá MŽP sdělení či jiné opatření, aby se vyjasnilo zpětné nedopisování uskutečněných přeprav po zprovoznění systému.