Úvodního slova se zhostil hlavní pořadatel a ředitel společnosti JOGA Luhačovice pan Ing. Josef Gabryš, který uvítal všechny zúčastněné a přinesl praktické i organizační informace.
Dopolední blok se nesl v duchu prezentací hlavních témat dne – od recyklace fotovoltaických panelů až po zdroje biouhlu z termického zpracování bioodpadů. Společnost DEKONTA představila linku na zpracování odpadních panelů s kapacitou 2000 tun odpadních panelů (křemíkových), která je umístěna v Kralupech nad Vltavou. Zahájení komerčního provozu je plánováno na září/říjen roku 2024. Ing. Titěra z DEKONTY zmínil jako významnou zátěž zejména zdlouhavý schvalovací proces provozního řádu zařízení na krajském úřadu, který trvá již přes 2 roky.
Prof. Šooš ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě hovořil o možnostech, problémech, výzkumu recyklace fotovoltaických panelů. Čína je leader v oblasti instalované solární kapacity v současnosti s podílem 32 % na trhu 10ti nejvýznamnějších krajin. Předpokládaná technická životnost panelů je 25 let, morálně je to 10-15 roků. Roční odpad bude do roku 2034 o 70-80 % vyšší oproti roku 2020. Jaké jsou metody recyklace? Tepelná, mechanická, chemická, kombinovaná. Jak uvedl pan profesor, tak chemické je problematická z mnoha důvodů, jedna z nejlepších je kombinovaná, tj. mechanická a termická zároveň.
Ing. Řiháček z firmy CIRKUS C měl příspěvek zaměřený na biouhel & kompost. Co je vůbec biouhel? Uhlíkatá látka vzniklá pyrolýzou organické hmoty za omezeného přístupu vzduchu. Řeč byla o fyzikálních vlastnostech biouhlu, jeho vlastnostech, stability v čase apod. Biouhlů existuje velké množství, je třeba vždy vyhledat vhodný biouhel pro danou variantu použití. Jaká je provázanost biouhlu a kompostu? Kupříkladu pohlcuje pachy a plyny, urychluje proces rozkladu o 20 % a výsledný kompost má delší hnojivý účinek. 1 tuna biouhlu = 1,5 – 2,7 t CO2 ekv. Optimální dávka biouhlu v kompostu je 5-10 % objemových.
Ing. Gabryš zakončil dopolední blok informacemi o vyhlášce č. 169/2023 Sb. o podmínkách při jejich splnění přestává být tuhé palivo z odpadu odpadem. Pan ředitel hovořil o praktických problémech zejména pro menší odpadářské firmy. Druhou vyhláškou, o které byla řeč je vyhláška č. 110/2022 Sb. o stanovení druhů a parametrů podporovaných obnovitelných zdrojů a kritérií udržitelnosti a úspory emisí skleníkových plynů pro biokapaliny a paliva z biomasy. Mezi zajímavými příklady a postřehy patřil příklad z praxe svozu gastroodpadu ze Zlína, který se odváží k využití do 100 km vzdálené bioplynky. Toto je z důvodu nulové kapacity k využití v místě či okolí vzniku odpadu.
Odpolední blok byl tvořen panelovou diskuzí na přednášková témata. Diskuzi vévodily možnosti recyklace solárních panelů a kontext odpadového hospodářství, zpětného odběru.
___________________________
Druhý den zahájil svým výstupem Ing. Váňa, který hovořil o důležitých změnách v novém zákoně o odpadech. „Přibližně 56 změn je v porovnání se starým zákonem (185/2001 Sb.) o odpadech a novým zákonem o odpadech (č. 541/2020 Sb.)“, zmínil Ing. Váňa. Byly zdůrazněny všechny možnosti, kdy odpad přestává být odpadem. Velice důležitou záležitostí je § 12 předcházení vzniku odpadů, kdy movitá věc, kterou je možné použít k původnímu účelu se nestává odpadem, pokud je předána k opětovnému použití. Uvedené je vhodné především pro různá RE-USE centra a další. Jako náhradu za původního odpadového hospodáře ze starého zákona, v novém se vyskytují tzv. obchodník s odpady a zprostředkovatel s odpady. Od r. 2025 jsou třídicí cíle obcí 60 %, od r. 2030 - 65 % a 2035 - 75 %. Uvedené se týká celkového odpadového hospodářství obce, tj. nádobového sběru, pytlového sběru, sběrného dvoru, místa nebo i ostatní způsoby mobilní, školní sběry, výkupny odpadů. Splní-li obec třídicí cíle má možnost využití slevy na část komunální odpadů za sazbu 500 Kč/t za ukládání na skládku, ovšem rozhoduje o tom MŽP.
Mgr. Svoboda z Krajského úřadu Jihomoravského kraje měl příspěvek zaměřený na místní poplatky za komunální odpad v r. 2024. Platby za komunální odpad je možné realizovat pouze na základě místních poplatků. Komunální odpad nezahrnuje odpady ze septiků, kanalizační sítě a čistíren odpadních vod, vč. kalů nebo třeba stavební a demoliční odpad. Obce si mohou vybrat formu zpoplatnění komunálního odpadu – poplatek za obecní systém; poplatek za odkládání komunálního odpadu (dle hmotnosti, objemu nebo kapacity soustřeďovacího prostředku). U poplatku za obecní systém je de facto daň (paušální forma poplatku), u tohoto se nezohledňuje reálná produkce odpadů. Tento formát poplatku je snazší na správu pro obec. Naopak druhý typ poplatku – za odkládání komunálního odpadu je spravedlivější vůči poplatníkovi. Obec zároveň může určit minimální základ dílčího poplatku připadající na poplatníka (např. 10 kg u hmotnosti odpadu nebo 60 l je-li základem objem odpadu nebo soustřeďovací prostředek). Letošní rok je přelomový, neboť spousta obcí přechází právě na tento typ poplatku, jehož výsledky budou známy v r. 2025.
Přednáška MUDr. Zímové se týkala odpadů ze zdravotní péče. Tyto odpady vyžadují specifické zacházení, neboť ke zdravotnickému odpadu je třeba přistupovat s předpokladem, že může být infekční. Jedná se o odpady v katalogu odpadů pod skupinou 18. Zdravotnické odpady jsou též ty, které vznikají v tetovacích salonech, protidrogových centrech nebo zařízení sociální péče. Od roku 2025 nám vznikají nová katalogová čísla odpadu – 18 01 03* a 18 01 03 02*. Především z ekonomických důvodů patří mezi nejčastější problémy a nešvary netřídění odpadů, a to zejména u provozů sociálních služeb apod., uvedla MUDr. Zímová. Byla doporučena též metodika – Pokyny pro nakládání s odpady ze zdravotní péče a další. Původcem odpadu ze zdravotní péče v případě péče poskytované ve vlastním sociálním zařízení pacienta je vždy zdravotnické zařízení.