Termín ekologická újma je v naší legislativě zakotven od roku 2008, kdy vešelv platnost zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravěa o změně některých zákonů. Ekologickou újmou se rozumí nepříznivá měřitelnázměna přírodního zdroje či měřitelné zhoršení jeho funkcí, která se můžeprojevit přímo nebo nepřímo na chráněných druzích volně žijících živočichů,planě rostoucích rostlin, podzemních nebo povrchových vodách, znečištěné půdě.
Tuto újmu mohou způsobit provozovatelé přesně definovaných činností,kteří jsou proto povinni znát veškerá rizika ekologické újmy, jež by mohlanastat v důsledku jejich aktivit. Mají povinnost rovněž tato rizika zhodnotit apřípadnému riziku ekologické újmy předcházet, případně její negativní účinkykompenzovat. Finanční zajištění preventivních nápravných opatření jsou podlezmíněného zákona provozovatelé povinni zajistit k 1. 1. 2013.
POVINNOSTI A VÝJIMKY
V této souvislosti všakpřetrvává řada nejasností. Markéta Malinová ze společnosti Bureau Veritas, kteráse zabývá též podnikovou ekologií, upozorňuje, že se tyto povinnosti vztahují navětšinu podnikatelských subjektů. Třeba i na provozovatele zařízení ke sběru,výkupu, využívání a odstraňování odpadů.
Kdy vzniká povinnost zajistitdostatečně vysoké finanční krytí potenciálního rizika vzniku ekologické újmy?Podle Markéty Malinové musí všichni provozovatelé (s výjimkou těch, kteřínakládají jen s malým množstvím závadných látek; limitní množství je dáno vpříloze 1 k nařízení vlády č. 295/2011) provést základní hodnocení rizik. Vpřípadě, že získali celkový počet bodů vyšší než 50, musí zajistit dostatečněvysoké finanční krytí a zpracování podrobného hodnocení rizik.
Zpovinnosti finančního krytí jsou vyjmuti též provozovatelé, u nichž jsoupředpokládané náklady na nápravu ekologické újmy nižší než 20 mil. Kč. Rovněžti, kteří mají certifikovaný systém environmentálního řízení podle norem ČSN ENISO 14000 nebo jsou registrováni v Programu EMAS (Eco-Management and AuditScheme).
Provozovatelé sběrných dvorů spadnou do povinnosti zpracovatzákladní hodnocení rizik činností 2 - provozování zařízení k využívání,odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů podléhajících souhlasu podle zvláštníhoprávního předpisu. Nachází-li se na sběrném dvoře nějaké klasifikované chemicképřípravky, tak i činností 10 - nakládání s nebezpečnými chemickými látkami apřípravky (směsmi), přípravky na ochranu rostlin či biocidními přípravky podlezvláštního právního předpisu.
Důležitálegislativa
Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újměa o její nápravě (příloha č. 1 obsahuje seznam provozních činností, na něž sevztahuje povinnost vypracovat hodnocení ekologického rizika).
Nařízenívlády č. 295/2011 Sb., o způsobu hodnocení rizik ekologické újmy a bližšíchpodmínkách finančního zajištění.
Zdroj: www.ihned.cz