Po přepočtení na jednotlivé kategorie vozidel činilo zdražení v průměru 16 %,přičemž u vozidel s emisní třídou Euro 5 zůstaly kilometrové sazby stejné. Snahastátu motivovat dopravce k provozování novějších kamionů s nízkými exhalacemipřinesla své ovoce, takže v lednu se meziročně zvýšil podíl jízd vozidel snejvyšší platnou emisní třídou Euro 5 o 43 %.
To také vysvětluje, pročnebyl celkový růst vybraného mýta tak vysoký, i když v prvním měsíci letošníhoroku jezdil po českých dálnicích a rychlostních silnicích přibližně stejný početvozidel jako loni. Vývoj mýta tedy nenaznačuje negativní trendy v českém neboevropském hospodářství, jehož je počet kamionů citlivým indikátorem. Meziročněse však pozitivně proměnilo složení kamionů z hlediska emisí, tedy jejich zátěžepro životní prostředí.
Zatímco kamiony plnící nejvyšší emisní třídu Euro5 jezdily takřka o polovinu více, u ostatních - méně ekologických - nastalpokles. Kamiony s emisní třídou Euro 4 jezdily o 6 % méně a s emisní třídou Euro3 o 16 % méně. U "neekologické" emisní kategorie Euro 2 došlo k poklesu očtvrtinu, u kategorií Euro 1 a 0, pak dokonce o 30 %. A to je dobrá zpráva.
MEZITITULEK: Náklady a mýto také z jiného pohledu
Zpomaleníhospodářského růstu, vysoké ceny pohonných hmot a neustále se zvyšující nákladynutí dopravce ke stále razantnějším úsporám. Dá se dokonce očekávat poklespřepravních objemů, což způsobí značné potíže mnoha dopravním firmám, zřejměvětší než v roce 2009, protože v současné době jim už chybí kapitálovérezervy.
Loňské zdražení mýtného o 25 % "potrápilo" řadu dopravců, stejnějako rostoucí cena nafty. Určitou nadějí bylo navrhované snížení spotřební daně.Podle analýzy společnosti DKV Euro Service a zkušeností ze Slovenska, které lzedoložit reálnými čísly, tento krok státní pokladně neprospěl.
Řešení,které je v Evropě vyzkoušené, vidí DKV v zavedení tzv. profesionální nafty, tedyve formě vratky části spotřební daně. V Evropě je v současné době pět zemí,které vysokou cenu nafty kompenzují vratkami části spotřební daně. Jde oŠpanělsko, Francii, Belgii, Slovinsko a nově Maďarsko.
Letošní zvýšenísazeb mýtného o čtvrtinu platí také pro vozidla nad 3,5 tuny, která nesplňujíekologické požadavky skupiny Euro 5. I přes slibované množstevní slevy totoopatření vede k objíždění zpoplatněných tras především auty méně šetrnými kživotnímu prostředí. To pochopitelně ještě více zatíží malé obce poškozovánímvozovek, stejně jako rizikem nehod, hlukem a znečištěním ovzduší.
S tímtoproblémem se potýká také sousední Slovensko, které je nuceno zneužívánínezpoplatněných úseků řešit jejich uzavřením pro kamiony nad 12tun.
Výsledkem je a bude, že od velkých dopravců s moderním vozovýmparkem (Euro 5) stát na mýtném více nevybere, a ti menší, kteří si obnovuvozového parku nemohou dovolit, budou zpoplatněné úseky objíždět.
AUTOR: Karel Beránek
Zdroj: www.ihned.cz