Na silnicích přibývá moderních aut, která jsou ze zdravotního hlediska často rizikovější, než bývaly čmoudící trabanty či wartburgy. Jde o dieselové vozy, jejichž majitelé jezdí často jen v městském provozu a kvůli vidině vysokých úspor nechali z výfukového systému odmontovat takzvaný filtr pevných částic. Ten pohlcuje rakovinotvorné saze ze spálené nafty. Kdo jej na autě nemá, poškozuje životní prostředí.
"Odhaduji, že takových automobilů už tady jezdí několik desítek tisíc," varuje poslanec Jan Smutný (TOP 09).
K odstranění filtru navíc vybízejí i servisy. Zákazníkům slibují, že zákrok jim zvýší výkon motoru a sníží spotřebu. A hlavně - navždy odpadnou problémy. A mnozí lidé na to slyší. Nejvíce ti, kterým jejich vůz kvůli zanesenému filtru zkolaboval. Součástku si za pár tisícovek nechají odmontovat, čímž výrazně ušetří. Nový filtr totiž stojí obvykle kolem 30 tisíc korun, u některých modelů může být i podstatně dražší.
Filtr se zanáší, ale do ujetí zhruba 150 tisíc kilometrů si ho automobil obvykle umí vyčistit. Když řídicí jednotka vyhodnotí, že už je příliš zanesený, spouští regeneraci, během níž se většina usazenin spálí. K tomu je však zapotřebí nahnat do filtru plyny o vysoké teplotě, a to je možné jen tehdy, pokud vůz jede rychle. Jenže předepsaná městská padesátka na regeneraci většinou nestačí.
Největší problémy má tedy ten, kdo si pořídil auto s dieselovým motorem a jezdí pouze po městě. V takovém případě se mu brzy rozsvítí varovná kontrolka a vozidlo zůstane stát nebo se v nouzovém režimu dokodrcá do servisu.
Odstraněný filtr neodhalí ani technická prohlídka. "Dnešní diagnostická zařízení ve stanicích technické kontroly nedokážou měřit emise podle normy Euro 5, takže auta s odstraněným filtrem bez potíží získávají příslušnou nálepku," říká Libor Fleischhans, šéf firmy IHR Technika. Ovšem fyzická kontrola už manipulaci odhalí. Podle Fleischhanse k tomu stačí několik "hmatů a triků".
Poslanec Smutný hodlá iniciovat změny. Napřed ale musí přemluvit ke spolupráci dvě ministerstva - dopravy a vnitra. Obě musí na svých úřadech změnit metodiku kontrol - jak na technických prohlídkách, tak na silnicích. "Chystám se k tomu oba ministry vyzvat," doplňuje Smutný.
Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák uvedl, že nyní změnu legislativy nechystají, nicméně vzorem případných úprav by mohlo být nové znění zákona o stáčení tachometrů, které bude trestné.
AUTOR: Petr Korbel
AUTOR-WEB: www.ihned.cz/autori
Zdroj: www.ihned.cz