Zdá se, že z webových stránek, faktur nebo dopisních papírů většiny firem potichu a nenápadně mizí dříve tak časté označení hlásající nejrůznější certifikace podle ISO.
Je to postup logický a pochopitelný. Po prudkém nárůstu na začátku této dekády se z certifikace stala do značné míry komerční a módní záležitost, kterou se mohl pyšnit doslova kdekdo.
Kvůli následnému poklesu nároků na splňování požadavků norem se vytratila původní, bezpochyby dobrá myšlenka těchto manažerských systémů: nastolení vyšších standardů, lepší organizace práce, systematičnosti a obecně řádu v chodu firmy.
Sebelepší certifikát nikdy nezaručí, že firma disponuje skutečně kvalitním produktem či službou, a tedy nadmíru spokojenými zákazníky. Může se klidně stát, že ze dvou společností bude mít ta bez certifikátu kvalitnější produkt a servis.
Je to z toho důvodu, že přistupuje ke svému působení na trhu s větší profesionalitou, důsledností a pocitem odpovědnosti. Současně ale nehodlá investovat do takové formality, jakou je získání certifikátu kvality.
Samotné zlepšení, zefektivnění nebo zavedení pořádku v procesech lze ve firmě udělat i bez certifikátu a související normy. Je to vcelku očekávaný výsledek každodenní pracovní náplně středního managementu.
Pokud vše funguje, jak má, odpadnou firmě nemalé náklady na certifikaci a udržování systému a vyhne se i nárůstu administrativy nebo dokumentace.
Certifikace systémů ISO má samozřejmě své příznivce i odpůrce.
Bez ohledu na argumentaci obou stran nebo druh certifikace ale platí, že není lepší a větší reference než zákazník. Ten je tím nejdůležitějším hodnotitelem i auditorem. Za »osvědčení kvality« je proto nutné považovat každý expedovaný výrobek a dokončenou zakázku.
Jak na to? Cesta kupředu je ukryta v odpovědnosti, která by měla prostupovat celým působením firmy. Je to také schopnost reagovat na podněty z okolí, které dnes očekává víc než jen kvalitní produkty.
Samozřejmostí musí být citlivý přístup k životnímu prostředí, dodržování legislativy a etických zásad, často rozšířených nad zákonný rámec.
Také se očekává, že firma bude mít podnikatelský úspěch a s ním související profit. Část z výdělku může dobrovolně věnovat zpět svému okolí ve prospěch nějaké dobré věci. Solidnost a odpovědnost by měly být v chování vůči zákazníkům, obchodním partnerům i zaměstnancům na prvním místě.
To jsou základní hodnoty, které by si firmy měly osvojit. Pokud se tak děje, je jakýkoli certifikát pouhým doplňkem, nikoli nezbytností.
AUTOR: Miloš Malaník,
generální ředitel logistické společnosti TNT Express Česká republika
Sebelepší certifikát nezaručí, že firma disponuje skutečně kvalitním produktem, a tedy spokojenými zákazníky, soudí Miloš Malaník.
Zdroj: www.ihned.cz