Ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS) chystá pro řidiče v Ostravě dárek, jaký nedostanou v jiných městech v zemi. Když nastane smogová situace, bude tamní dálnice zdarma pro osobní i nákladní auta. Počítá s tím alespoň poslanecký návrh zákona, který zítra projedná vláda. A zákon má podle všeho volnou cestu kabinetem.
"Víme o tom a v případě Ostravy jsme připraveni udělat výjimku ze zpoplatnění," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Nápad se líbí i premiérovi Petru Nečasovi, jak uvedl včera při návštěvě Ostravy. Tamní dálnice je zpoplatněna od letošního ledna a výzvy k udělení výjimky ministerstvo dopravy dosud odmítalo. "Přitom doprava u nás vytváří třetinu emisí," argumentuje Dalibor Madej (ODS), náměstek primátora pro životní prostředí. Ostrava má spočítáno, že po zpoplatnění najelo z dálnice do ulic města o 2500 aut více.
V Ostravě je dlouhodobě špatná smogová situace. Právě v těchto dnech jsou v oblasti překročeny denní limity pro polétavý prach, a to na všech měřicích stanicích. Situace by se navíc podle meteorologů neměla v příštích dnech lepšit. Ostrava kvůli dlouhodobě špatným podmínkám podala také žalobu na stát. Požaduje čistější vzduch.
Ostravský dopravní model by chtěla přejmout i další města. Stačilo by, aby ministerstvo zahrnulo jejich silniční obchvaty do takzvaných "vybraných úseků". "Budu o to usilovat," hlásí pražský primátor Pavel Bém (ODS). Praha má také se smogem problémy. Znečištění jemnými částicemi, jež bude pro vyhlášení bezplatného průjezdu v Ostravě důležité, má Praha podle dlouhodobých měření překročeno až na 66 procentech svého území.
Hlavní město má však smůlu. "Počítáme jen s Ostravou," konstatovala poslankyně Kristýna Kočí (VV), která je spolutvůrkyní zákona.Důvod je jednoduchý: ministerstvo dopravy si nemůže podle informací HN dovolit v době škrtů výpadky z výnosu mýta u tak významného dálničního obchvatu.Spolu s novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích bude vláda projednávat v témže balíku i změnu zákona o ochraně ovzduší. Ten by poskytoval městům možnost zavést nízkoemisní zóny. Místa, kam by mohla jezdit jen auta, která neprodukují příliš zplodin, by vznikla například v přírodních chráněných územích nebo lázeňských oblastech. Zákaz vjezdu "kouřícím autům" by mohla vyhlásit i další města. Nebyl by ale trvalý - začal by platit ve chvíli, kdy bude na jejich území překročen smogový limit.Tvůrci zákona budou hledat podporu i u opozice. "Schválení novely by mělo být předmětem shody bez ohledu na stranickou příslušnost," prohlásil místopředseda Top 09 Pavol Lukša.
AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz/autori
Zdroj: www.ihned.cz